
 
Abstract: This paper presents the attitude of the leading English newspapers towards Serbia 

and the Serbian people in the last decade of the 19th century based on archival materials – 
reports of Serbian diplomats in London. These diplomats reported almost every day to the 
Government and Ministry of Foreign Affairs about the British press coverage of Serbia. 

Keywords: British press, London, Serbia, Serbs, Čedomilj Mijatović, Serbian Legation. 
 
 
 
In the 19th century, British policy regarding the Balkans was based on two main 

postulates. The first was to prevent Russian presence in the Balkan Peninsula. The 
second was to avert the creation of a large Slavic state with a federal or confederal 
system of government, which would be a “dangerous tool” for exerting Russian 
influence and interests in Southeast Europe.1 These two complementary principles 
were founded on the prevailing doctrine of Russophobia, which permeated the policy 
and public opinion in the United Kingdom starting from the 1830s, whose main 
promoter was the controversial diplomat and actual creator of British policy in the 
Balkans, David Urquhart, an ardent Turkophile. Russian historian Elena Kudravceva 
called Urquhart as pathological russophobe.2 After 1878, the United Kingdom started 
to apply another principle regarding the Balkans – preservation of the status quo 
reached at the Congress of Berlin, which in essence entailed keeping Russia as far 
from the Balkans as possible.3  

After 1878, the United Kingdom protected its geostrategic interests in Southeast 
Europe most efficiently via its ally, Austria­Hungary, which in those years became the 

123

UDC: 94(497.11):070.48(410)”1890/1895” 
DOI: 10.34298/9788677431402.07 

 
 
Aleksandar RASTOVIĆ 
Institute of History  
Belgrade  
Serbia 
  
 
 
 
BRITISH PRESS COVERAGE OF SERBIA 1890–1895 
(BASED ON REPORTS OF THE SERBIAN LEGATION  
IN LONDON) 

 

1 А. Растовић, Велика Британија и Србија 1903–1914, Београд 2005, 41. 
2 Е. П. Кудрявцева, Русские на Босфоре. Россииское посольство в Константинополе в 

первои половине XIX века, Москва 2010, 194. 
3 А. Растовић, Велика Британија и Србија 1903–1914, 41. 



principal decision­maker in the Balkans and monitor of implementation of decisions 
made at the Congress of Berlin. Even after 1878, London largely mistrusted Serbia, 
always seeing it as a potential ally of Russia, even though it became entirely linked to 
Austria­Hungary after 1881, both in its domestic and foreign policies. 

In the 1890s, the British public, and in particular its press, became increasingly 
interested in events in Serbia, which had by then still been unknown to the average 
British citizen. One should keep in mind that in the latter half of the 19th century, the 
English press had a strong, and perhaps even decisive influence in the shaping of not 
only the public opinion in the country, but also of the official positions of the Foreign 
Office and the Government as a whole.4 British press historian Alan Lee rightfully 
claimed that newspapers had become the most significant individual means of 
communicating ideas in the United Kingdom. Therefore, the press played a decisive 
integrative role in Late Victorian and Edwardian eras in the United Kingdom – it was 
a powerful brains trust of the time.5 

Starting from 1890, i.e. in the period of the rise and flourishing of British journalism, 
Serbia­related topics became increasingly prevalent in the British press, and may be 
classified into several broad categories (Serbian foreign policy after gaining 
independence, Serbia and European powers, with special emphasis on relations with 
Austria­Hungary and Russia, Serbia and its neighbours, Serbia’s position vis­à­vis the 
creation of a large Slavic state in the Balkans, Serbia and the Balkan Alliance, domestic 
political situation, political crises and struggle between political parties, Serbian rulers 
Milan and Aleksandar Obrenović, attitude of Serbian authorities towards Queen 
Natalija Obrenović, the idea of Greater Serbia, Serbia in relation to the Macedonian 
and Albanian questions, the situation in the Kosovo Vilayet, Serbian economy, loans 
and trade agreements, activities of cultural and educational organisations).  

In the 1890s, the Serbian Government was regularly informed about the great 
interest of the British press in events in Serbia, by its diplomatic representatives in 
London, specifically Aleksandar Jovičić, chargé d’affaires e. p. at the Serbian Legation, 
who sent articles between 1890 and 1895, and Čedomilj Mijatović, Serbian 
Ambassador, who reported on the press coverage in 1895. Mijatović not only 
reported regularly on the attitude of the British press towards Serbia and the Serbian 
Question, but he also often wrote for prominent newspapers himself, most frequently 
comments and editorials. It is interesting to note that in 1892 and 1893, together 
with his wife Elodie Lawton, he regularly wrote and spread the truth about Serbs and 
Serbia in a new magazine Eastern and Western Review. Unfortunately, the printing of 
the magazine stopped in late 1893.6 In those five years, they sent over a hundred 

Aleksandar Rastović

124

 

4 P. M. Kennedy, The Realities Behind Diplomacy: Background Influences on British External 
Policy 1862–1880, London 1996, 52. 

5 J. O. Baylen, The British Press 1861–1918, ed. By D. Griffiths, The Encyclopedia of the British 
Press 1422–1992, London 1992, 33. 

6 С. Марковић, Гроф Чедомиљ Мијатовић. Викторијанац међу Србима, Београд 2006, 
199–200. 



reports on the writing of newspapers in the country, sending entire articles or 
excerpts along with their own comments. They often reacted by denials, 
announcements and communiqués to numerous untruths and biased information on 
Serbia and the Serbian people disseminated by British journalists and their reporters 
in the Balkans. 

Serbia was the topic of both major and most influential British newspapers and of 
those less known, from both the capital and the provinces, with the readership of 
several hundred thousand to only a few thousand. The topic of Serbia and its people 
was covered by the following papers: The Times, The Standard, The Daily News, The 
Daily Telegraph, The Daily Graphic, The Daily Chronicle, The Evening Standard, The 
Morning Standard, The Morning Post, The Pall Mall Gazette, Echo, The Sunday Times, 
The Globe, Star, The Yorkshire Post, The Evening News Post. In the period from 1890 
to 1895, the British press published over two hundred news, articles, reports, 
comments and news briefs on Serbia. Statistics show that the Serbian state and 
people and the Serbian Question were the most prominent on the pages of The Times, 
The Standard and The Daily News, while the other papers wrote about it, though far 
less than these three.  

In value terms, the press supported the principles of the United Kingdom’s foreign 
policy in the Balkans, and texts concerning Serbia were largely malicious and biased. 
They were deeply prejudiced against Serbs, seeing them as “little Russians”, and 
Serbia as the “exponent of Russian policy in the Balkans”. Indeed, these assessments 
were in line with the prevailing Russophobia in the British political and social spheres.7 
As a constant rival of the British Empire in the East and in European affairs, Russia 
was a constant topic in the British press, and parliamentary and other debates.8 Not 
even British literature remained immune to Russophobia, which reached its peak in 
this area in the mid­1870s. The leading British Russophobe was Arminius Vámbéry, a 
Hungarian whose poisonous comments and severe criticism against Russia were 
expressed in his study The Coming Struggle for India: Being an Account of the 
Encroachments of Russia in Central Asia, and of the Difficulties Sure to Arise Therefrom 
to England.9 Certainly, there were some objective and value­neutral articles, however 
these were far less frequent than sensationalist and negative texts. 

The pivotal role in the creation of Serbia’s negative image in British newspapers 
was played by their journalists and permanent, special and war reporters in the Balkan 
Peninsula. In the late 19th century, the most reputable British papers, such as The 
Times, The Standard and The Daily Telegraph, sent their special correspondents to 
the Balkans and Serbia, though they also had permanent reporters. They were the 

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

125

 

7 J. Gleason, The Genesis of Russophobia in Great Britain: A Study of the Interaction of Policy 
and Opinion, Cambridge 1950, 1. 

8 Н. В. Дронова, Россия и Русские глазами британского журналиста: Версия Арчибальда 
Форбса, in: Россия и Британия, вол. 5, Москва 2010, 133.  

9 Г. Метан, Русија‐запад хиљаду година рата. Русофобија од Карла Великог до украјинске 
кризе, Нови Сад 2017, 201. 



elite of the crop of British journalists. These newspapers for the most part had foreign 
bureaus in Vienna, Budapest and Sofia. The renowned Times wrote about events in 
Serbia and the Balkans based on reports of its permanent Vienna correspondent, 
sending the “occasional reporter” there from time to time as well. Thus, in the early 
1890s, the Vienna correspondent of The Times was the famous journalist Brinsley 
Richards, while the well­known journalist David Bourchier became an occasional 
correspondent of The Times in the Balkans in 1892, and its permanent Sofia­based 
correspondent in 1895. Though he was heralded as highly knowledgeable about the 
reality in the Balkans, his writing was often problematic, given that his pro­Bulgarian 
and often anti­Russian orientation could clearly be discerned in his reports. Czech 
journalist Henri Blowitz, the Paris correspondent of The Times from 1873 to 1902, 
also sometimes wrote about Serbia and the Balkans. He became world famous in 
1878 by being the first to exclusively publish the text of the Treaty of Berlin. The 
Standard often wrote about topics concerning Serbia and also had a permanent 
correspondent in the Balkans based in Vienna – the famous journalist Arden George 
Beamen. Henry Norman, the editor of The Daily Chronicle who became known for 
uncovering the truth about the Dreyfuss affair in France, also wrote about Serbia.  

The Times published the most negative texts about Serbia, which Aleksandar 
Jovičić wrote about in his dispatches from time to time. In his report of February 12, 
1890 he assessed that the negative treatment of Serbia in this paper was due to the 
influence of “our neighbours”, especially those in Vienna, i.e. persons in states 
bordering Serbia who reported to The Times on the situation in Serbia. They sent 
negative news in advance to The Times editorial board, which then shaped that 
information and published biased texts.10 The extent to which The Times’ coverage of 
Serbia got out of hand was described vividly in Jovičić’s letter of November 21, 1891 
to Mihailo Kr. Đorđević, Serbian Minister of Foreign Affairs. The Serbian chargé 
d’affaires noted, among other things: “The Times’ peculiar Vienna correspondent will 
not leave us be! Day by day, his writings are getting longer and his news of Serbia 
direr. Even today he appears to be developing the same idea of presumptive 
inheritance, following the last act of King Milan, which I already had the honour of 
reporting to you…“11 

However, Jovičić presented the clearest assessment of the negative treatment of 
Serbia in the British press in the report he sent to Sava Grujić, President of the 
Ministerial Council and Minister of Foreign Affairs of Serbia on April 9, 1890. On this 
occasion, he accused some English correspondents of expressing their personal and 
partisan interest in their texts, and that after the abdication of King Milan, they 
described all events in Serbia as being caused by Russian influence and directives. 

Aleksandar Rastović

126

 

10 АС, МИДС, ПО, 1890, Ф­I, И/5, Д­V, Пов. бр. 179, 31. јануар/12. фебруар 1890, in: 
Посланство Краљевине Србије у Лондону I, прир. М. Перишић, С. Рајак, Београд 2018, 
No 220, p. 398–399. 

11 АС, МИДС, ПО, 1891, Ф­II, И/5, Д­VI, Пов. бр. 74, 9/21. новембар 1891, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону II, прир. М. Перишић, С. Рајак, Београд 2017, No 52, p. 105. 



Remarking that their influence on governance policy was very strong, he concluded 
that their only objective was to “praise Bulgaria at the expense of Serbia, or point 
their finger at Russia whenever Serbia did something to protect its rights and 
interests”. Jovičić rightly noted that the British public opinion, personalised by the 
press, was the “most powerful element of social and state life”.12 Correspondents of 
The Standard, The Daily News and The Morning Post also entertained negative 
opinions about Serbia. 

One of the most frequent topics that British newspapers wrote about and discussed 
was the Serbia­Russia relationship. Obsession with the Russian Empire and its 
“imperialist aspirations” in the Balkans was an everyday occurrence in the British 
public. This topic was covered the most by The Times and The Standard. British 
newspapers were particularly interested in Russian influence on relations between 
Serbia and Bulgaria.13 In his text Serbia of May 5, 1891, David Bourchier, in the context 
of tightening relations between the two countries, expressed the view from Sofia that 
“the Serbian Government is merely carrying out orders received from Saint Petersburg 
and the Russian outpost may at any moment become dangerous to the Principality”.14 

In the article Balkan States of May 31, 1891, Bourchier published his conversation 
with Jovan Ristić, head of the Governorship. Talking about the deteriorating relations 
between Serbia and Bulgaria, Bourchier said he understood Bulgaria’s fear of Serbia 
and its military intervention, justifying their trepidations with the claim that “Russian 
influence is currently prevalent in Belgrade”. According to Bourchier, Ristić claimed 
that Russia was advising Serbia to use peaceful methods in resolving its issues with 
Bulgaria.15 

In the August 23, 1892 issue, the editorial board of The Times published a long 
text entitled Serbia, which concerned the former Serbian ruler Milan Obrenović, while 
a part of the article pertained to Serbia­Russia relations. The journalist, who talked to 
the former Serbian King, quoted him as saying that there was no clear anti­Russian 
sentiment in Serbia, and that Serbs had in the past been quite sympathetic to Russia, 
as they still were, which is completely natural because of the Russian language, as 
well as tradition and history. However, in a bid to demonstrate the years­long 
divergence of Milan Obrenović from Saint Petersburg, he emphasized his opinion that 
Serbs were leading their own policy, and not someone else’s. “But Serbia is above all 
Serbo­phile. It has its goals and aspirations, just like any other people, and it is 
necessary for it to choose the means by which it will make its dreams a reality“.16 

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

127

 

12 АС, МИДС, ПО, 1890, Ф­II, И/5, Д­V, Пов. бр. 493, 28. март/9. април 1890, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону I, No 225, p. 407. 

13 Љ. Ристић, Србија у британској политици (1889–1903), Београд 2014, 71. 
14 АС, МИДС, ПО, 1891, Ф­III, К/3, Д­V, Пов. бр. 20, 25. април/7. мај, in: Посланство 

Краљевине Србије у Лондону II, No 16, p. 30. 
15 АС, МИДС, ПО, 1891, Ф­II, И/5, Д­V, Пов. бр. 603, 21. мај/2. јун, in: Посланство Краљевине 

Србије у Лондону II, No 24, p. 46. 
16 АС, МИДС, ПО, 1892, Ф­III, И/5, Д­II, Пов. бр. 98, 13/25. август, in: Посланство Краљевине 

Србије у Лондону II, No 106, p. 189. 



Editors of English newspapers evidently overlooked the excellent assessment of 
British Russophobia given in 1862 in the book Servia and the Servians by William 
Denton, a reputable Anglican priest and Vicar of the Church of St. Bartholomew the 
Great in London. Referring to the accusations made by the Government and the public 
regarding alleged Russian schemes and encouragement to Christians to resist 
Ottoman authorities, among other things Denton wrote “But, in fact, the whole outcry 
about Russian influence and intrigue is as unfounded as such panic or partisan cries 
generally are. More substantial assistance is afforded by the English Government 
against the Christians of Turkey, than we can ever pretend to have been given by 
Russia in favour of the oppressed.”17 

Denton also accused his government that its Turkophilia and rigid attitude toward 
the Christians contributed to their turning to Russia for support and assistance. “But 
to talk of Russian intrigues, and to point to these as the cause of the agitation amongst 
the Christians of Turkey, can only originate in ignorance or in an attempt to pervert 
the truth. If these people look to Russia for sympathy and support, this arises less 
from Russian ambition than from British impolicy. So long as grievous wrong remains 
unredressed in Turkey, Russia has the opportunity for interference, and the wrong 
exists, because England encourages the evil­doer.”18 

The interference of the Russian Emperor and Government in political life in Serbia 
was the topic of several ill­intentioned articles published in The Standard. For 
example, on February 26, 1891, its Sofia correspondent directly accused Russia of 
being responsible for the change of government of Sava Grujić because it had refused 
the Russian demand to prohibit former King Milan from returning to Serbia, which 
was contrary to the Constitution and the state’s interests.19 

In November 1892, The Standard’s Bucharest correspondent informed its readers 
that the Russian Emperor Alexander III had refused the radicals’ plea to support them 
in the struggle against the Governorship and Jovan Avakumović’s new liberal 
government because the Russian Emperor and Government were dissatisfied with 
the previous radical cabinet in Serbia, which had not given “complete liberty to 
Bulgarian fugitives and others who had come to Serbia with the aim of carrying out 
their operations in the conspiracy against the Bulgarian Government and Prince 
Ferdinand”.20  

Russian presence in Serbia was also the subject of a somewhat objective article 
Serbia – views of Serbian leaders, published in The Daily News on August 25, 1892. 
The text was arranged by its Belgrade correspondent. Recognising that a number of 
Austrian and Hungarian newspapers were fiercely attacking Serbia for pursuing a pro­

Aleksandar Rastović

128

 

17 В. Дентон, Србија и Срби, Београд 2013, 232.  
18 Ibidem. 
19 АС, МИДС, ПО, 1891, Ф­II, И/5, Д­V, Пов. бр. 9, 14/26. фебруар, in: Посланство Краљевине 

Србије у Лондону II, No 7, p. 14. 
20 АС, МИДС, ПО, 1892, Ф­III, И/5, Д­II, Пов. бр. 1860, 20. новембар/2. децембар, in: 

Посланство Краљевине Србије у Лондону I, No 109, p. 198. 



Russian policy, the journalist concluded that the Austro­Hungarian policy towards 
Serbia had always been “ungenerous from a trade and political standpoint”, but he 
also accused Russia of “using” Serbia for its goals numerous times. Owing to 
considerable pressure from Vienna, Serbs were forced to “seek Russian support, or 
to ask Austria for assistance when Russia went too far”. However, the journalist 
denied the claim that there were two parties in Serbia: Austrian and Russian, because 
“the same statesmen and parties were at times favoured by Austria, and at other 
times by Russia, depending on the situation, which may happen again”.21 

The horror at the idea of Greater Serbia and Pan­Slavism, which was allegedly 
present in Serbia and the Balkans, also frequently occupied British papers. This topic 
was again most often covered by The Times and The Standard. On January 21, 1890, 
The Times published the article Balkan States, in which the public in England and 
Europe were warned about the revival of the idea of Greater Serbia. The author was 
motivated to make this allegation by the publishing of the book Serbian songs and 
customs in Macedonia by Ivan Jastrebov, Russian Consul­General in Thessaloniki. 
According to the journalist, this work posited the thesis that Macedonia was 
predominantly populated by Serbs, which contravened the positions of other Russian 
authors, who refuted that thesis “whenever it suited the Russian Government to use 
Bulgaria as a wedge for its actions in the East. Since Serbia has now taken the role of 
its neighbour as the Russian favourite, the Pan­Serbian idea has revived and is being 
propagated in every possible way”. The author also accused Pan­Slavic committees of 
encouraging, and the Serbian Government of allowing the crossing of thirteen families 
from Herzegovina to Užice, where they found refuge from hunger in their own 
country. “This very much looks like a little comedy arranged by Pan­Slavic committees 
to fuel dissatisfaction with the Austrian administration. Mr. Ristić’s tool “Odjek” of 
course reaps the most benefits from this affair”.22 

On October 6, the same paper published a text accusing the Saint Sava Society of 
being an exponent of Pan­Slavic circles and a means of spreading the idea of Greater 
Serbia. The author claimed that the educational aim of the Society was merely a front for 
the creation of Greater Serbia. “The prevalence of the political element can be seen from 
the fact that there are a hundred young men from Turkish areas of Macedonia and Old 
Serbia among the students who will be educated at the expense of this society”.23 
Aleksandar Jovičić immediately reacted to this condemning text, and his dementi entitled 
The Saint Sava Society was published by the paper’s editorial board the following day. 

On November 1, 1893, The Daily Telegraph published an extensive article entitled 
The European Situation, in which it reflected on the rise of Greater Serbian ideas in 

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

129

 

21 АС, МИДС, ПО, 1892, Ф­III, И/5, Д­II, Пов. бр. 1884, 14/26. август, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону I, No 107, p. 191. 

22 АС, МИДС, ПО, 1890, Ф­I, И/5, Д­V, Пов. бр. 61, 11/23. јануар, in: Посланство Краљевине 
Србије у Лондону I, No 217, p. 389. 

23 АС, МИДС, ПО, 1890, Ф­II, И/5, Д­V, Пов. бр. 1239, 25. септембар/7. октобар, in: 
Посланство Краљевине Србије у Лондону I, No 241 pp. 438–439. 



Serbia. The author accused Serbian authorities of pursuing an “adventurous policy” 
aimed at “fulfilling the Serbian mission”, which in practice meant joining Bosnia and 
Herzegovina and Macedonia to Serbia. It was also claimed that popular leaders in 
Serbia were encouraging hostile protests against Austria­Hungary, and that Belgrade 
harboured fugitives who publically supported the demand that “Serbia should annex 
Bosnia and Herzegovina and Macedonia”.24 This extremely biased and ill­intentioned 
text concluded that all these activities raised great concern in the United Kingdom 
and European cities. 

British favourites in the Balkans were undoubtedly the Bulgarians, which can 
clearly be seen from the writing of almost all newspapers in the country. When writing 
about relations of Serbia with its neighbours, they took note of the development of 
Serbia­Bulgaria relations the most. Almost all texts covering this theme were 
sympathetic of Bulgarians and had reservations about Serbs. Tensions in Serbia­
Bulgaria relations in the late 1880s and early 1890s in particular concerned the 
Macedonian Question and ethnographic and territorial possession of that area. British 
newspapers almost always favoured Bulgaria, justifying its territorial aspirations 
regarding that province of the Ottoman Empire. In this context, various ethnographic 
data were presented, which always exaggerated Bulgarian numbers and minimised or 
even negated the presence of Serbs. For example, on July 24, 1890, the Vienna 
correspondent of The Times listed the statistical data of a French consul, which stated 
that people of various nationalities and creeds lived in Macedonia. Those numbers 
indicated that “Bulgarians made up the majority of the population in Macedonia, 
while there were no Serbs there at all”.25 

In his text Balkan States published in The Times on June 8, 1891, David Bourchier, 
referring to the issue of Serbia­Bulgaria relations, defended Bulgarian positions, 
reiterating the familiar pattern of Russian influence on domestic political 
circumstances and political parties in Serbia, quoting the trepidation of Bulgarian 
circles that Jovan Ristić, head of the Regency, would not have the strength required 
to “restrain the radical party and suppress the chauvinist spirit spurred by Russian 
diplomacy…”. In this exceptionally Bulgarophile text, one can see Bourchier’s intent 
to present in the most positive light the views of the Bulgarian Government on various 
aspects of issues in the Balkans. Among other things, Bourchier claimed that the 
Bulgarian Government was expressing “peace­loving messages” to the Ottoman 
Empire, a desire to maintain good neighbourly relations, above all with Serbia, and 
that the people in Macedonia were progressing “materially and intellectually”. Unlike 
the great mistrust and accusations levelled at the Saint Sava Society by British 
journalists, Bourchier wrote with deep understanding about the Society of Saints Cyril 
and Methodius, which was acting in the territory of Macedonia, and had undoubtedly 

Aleksandar Rastović

130

 

24 АС, МИДС, ПО, 1893, Ф­II, И/6, Д­VI, Пов. бр. 98, 28. октобар/9. новембар, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону II, No 142, pp. 270–271. 

25 АС, МИДС, ПО, 1893, Ф­VI, У/2, Д­II, Пов. бр. 958, 12/24. јул, in: Посланство Краљевине 
Србије у Лондону II, No 233, p. 423. 



been created under the auspices of the Bulgarian Government. In contrast to the 
Greater Serbian orientation of the Saint Sava Society, the Society of Saints Cyril and 
Methodius was presented as a “charity organisation whose goal was to build schools 
and churches in impoverished parts of Macedonia”.26 

The negation of Serbian interests in Macedonia and claims of a Bulgarian majority 
and Serbian minority in this territory also pervaded the text Serbia and the Porte, 
published by The Standard on February 25, 1892. While not contradicting Serbia’s 
right to request the appointment of a Serbian bishop for the municipalities in 
Macedonia where Serbs made up the majority, the journalist also warned that 
granting Serbs this request would cause huge problems, opening up the ethnic 
question in Macedonia, given that Serbs believed that Serbian people lived there and 
Bulgarians saw the area as populated by Bulgarian people. If The Porte allowed this 
question to be opened, “terrible hate between the large Bulgarian majority and 
Serbian minority would flare up again, which enemies of peace in the Balkans would 
greatly welcome”. The text also accused Serbs of wishing to provoke riots in Turkey.27  

Several dozens of texts in the British press in late 1891 and early 1892 also 
pertained to the decision of the Serbian Government to take in a number of Bulgarian 
refugees. They were particularly dissatisfied when asylum was granted to Dimitar 
Rizoff, Bulgarian politician, Member of Parliament and later diplomat. These persons 
fled Bulgaria because they had the intention to overthrow the Bulgarian Government 
and Prince Ferdinand I. Both The Times and The Standard sided with Bulgaria in this 
issue, reproaching the Serbian authorities for taking in conspirators and opponents of 
the Bulgarian authorities. 

Still, The Standard went the furthest in accusations and threats levelled against 
Serbia. In February 1894 it published a series of sensationalist texts written by its 
Vienna correspondent, entitled The Serbian Crisis. Speculating that the Serbian 
political situation was so tense that there was danger of a civil war, the journalist 
caused great dissatisfaction and protests with his sentence about the potential 
occupation and division of Serbia. Belgrade youth and students even organised a 
demonstration against the warmongering text which malevolently called for a military 
intervention and division of Serbia. Writing about the highly volatile situation in the 
country, in mid­February 1894 The Standard’s journalist gave his disputable 
assessment that “if Serbs indeed cause a rebellion due to their internal squabbles, 
Europe will not allow anyone’s interference, but it may easily happen that a part of 
Serbia will be taken from it and given to Bosnia, and another to Bulgaria, so that it will 
no longer be a constant threat to European peace!”.28 

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

131

 

26 АС, МИДС, ПО, 1893, Ф­II, И/5, Д­V, Пов. бр. 31, 28. мај/9. јун, in: Посланство Краљевине 
Србије у Лондону II, No 26, pp. 50–51. 

27 АС, МИДС, ПО, 1892, Ф­III, И/5, Д­I, Пов. бр. 421, 25. фебруар/8. март, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону, II, No 76, pp. 140–141. 

28 АС, МИДС, ПО, 1894, Ф­I, И/2, Д­VII, Пов. бр. 19, 11/23. фебруар, in: Посланство 
Краљевине Србије у Лондону, II, No 153, p. 294. 



Over the following weeks and months, the same paper published texts with 
provocative headlines and content alleging that Serbia was a country of thievery and 
brigands where incidents and murders were an everyday occurrence. The aim was 
to present Serbia in the worst way, as a country of barbarians and savages. 

Aside from extremely biased and factually untrue texts about Serbia, some British 
papers also published texts that presented the Serbian reality “dispassionately and 
without ire”, in an affirmative way. On February 3, 1895, The Times published an 
offprint Trade Between Great Britain and Servia, which constituted a summary of 
Mijatović’s lecture entitled Some proposals for the development of trade between the 
United Kingdom and Serbia, which he had given to members of the London Chamber 
of Commerce and Industry. In the lecture, he presented the state of the Serbian 
economy and pledged to improve economic ties between Serbia and England. Among 
others, the lecture was attended by Sir Alberth Rollit, Member of Parliament and 
Chairman of the Chamber of Commerce, British consuls general in Serbia and Japan, 
and many reputable English economists. This text allowed English readers to learn 
more about the Serbian economy and the social situation in the country.29 On January 
3, 1896, The Daily Chronicle published an article England, Serbia and the Eastern 
Question, authored by Adolphe Smith, who was himself a journalist and a friend of 
the Serbian people. In fact, Smith spent several months in a visit to Serbia, getting to 
know the Serbian people. 

In this text he strongly criticised the imperialist ambitions of Austria­Hungary in 
the Balkans, warning of its intention to conquer “an even greater part of Serbian 
lands”. He also criticised the Austro­Hungarian occupation of Bosnia and Herzegovina, 
admonishing that the population there did not live any better under their new 
masters. He vividly emphasised that “under the Turks, Christian Serbs were 
discontented, but under the Austrians both Christian and Muslim Serbs are far from 
satisfied”. He believed that his country should not underestimate the military power 
of the Serbs and that “the Serbian tribe has the strength to fight, which will be an 
important factor in the final resolution of the Eastern Question”. He saw the further 
strengthening of Serbia in its economic potential based on natural resources. A 
combination of economic and military power opened up prospects for the creation 
of a powerful Serbian state. 

He characterised Serbs as a freedom­loving people with a strong democratic 
sentiment, wealth of traditions and customs, and a friendly disposition to the English 
people, who should extend a hand of friendship so as to “build Serbia as a democratic 
buffer state which will be able to stop usurpations by neighbouring despots, whether 
they be Austrian, Prussian or Russian. But that force, which may considerably help the 
liberal Europe resolve the Eastern Question, should not go to waste in a deadly 
struggle against another Austrian invasion of Serbian lands.“30 

Aleksandar Rastović

132

 

29 Trade Between Great Britain and Servia, The Times (February 3, 1895) 11. 
30 АС, МИДС, ПО, 1895, Ф­II, И/13, Д­III, Пов. бр. 116, 22. децембар 1895/3. јануар 1896, in: 

Посланство Краљевине Србије у Лондону, II, No 243, pp. 457–459.



After the Congress of Berlin, the British public opinion, and in particular the press, 
played an extremely important role in the creation of first the foreign, and then the 
overall policy of the British Government. In the late 19th century, British journalism 
and newspapers reached their golden age. At that time, the interest of the British 
public became increasingly oriented toward the Balkans and Serbia, which had during 
the “long 19th century” more or less still been unknown to the average British reader. 
Serbia­related topics became increasingly interesting to editors of English newspapers. 
Major newspapers sent special correspondents to the Balkans and Serbia or opened 
permanent bureaus, where they reported on turbulent events in the Balkans. 

Their interests were quite broad (relations of Serbia with its neighbours, great 
powers, the domestic political situation, dynastic and partisan struggles). It is 
estimated that in the early 1890s alone, over twenty newspapers wrote about Serbia, 
publishing over 200 texts on Serbia­related topics. In line with entrenched patterns, 
value judgments of Serbia in those articles were most often negative. However, it is 
undeniable that the British press played an important role in raising the awareness of 
the English people about Serbia and the Balkans in the late 19th century.  

 
 
 
 

 
 

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

133



 
Aleksandar Rastović 

 
STAMPA BRITANNICA SULLA SERBIA 1890–1895. 

(IN BASE ALLA RELAZIONE DELL’AMBASCIATA SERBA A LONDRA) 
 

Sommario 
 
Lo scrivere della stampa britannica sulla Serbia e sul popolo serbo dopo il 

Congresso di Berlino, si basava sui postulati fondamentali della politica britannica nei 
confronti dei Balcani che rimase quasi completamente invariata e costante per tutto 
il XIX secolo. Questa politica si basava su tre principi fondamentali: il monitoraggio 
dell’influenza russa in Serbia e, in questo contesto, l’attenzione speciale rivolta verso 
le attività dei comitati pan­slavi; l’impedimento  della creazione di una grande 
comunità dei popoli balcanici; e dopo il Congresso di Berlino, il mantenere lo status 
quo, il che sottintendeva impedire una rinnovata presenza russa nella penisola 
balcanica. La stampa britannica, sia quella della  capitale che quella provinciale, era 
molto interessata a tutto ciò che stava accadendo nei Balcani nell’ultimo decennio 
del XIX secolo. I più prestigiosi giornali britannici avevano i loro giornalisti regolari e 
gli inviati speciali nella zona, che quasi quotidianamente informavano l’opinione 
pubblica su tutto ciò che stava accadendo lì. Per quanto riguarda la Serbia, i direttori 
dei giornali britannici erano particolarmente interessati agli eventi politici, alle 
questioni dinastiche, al rapporto tra la Russia e la Serbia, all’atteggiamento della 
Serbia verso i suoi vicini, all’atteggiamento della politica ufficiale nei confronti della 
Questione orientale, alla questione macedone come parte della Questione orientale, 
all’atteggiamento della Serbia verso la sempre più difficile posizione della popolazione 
cristiana nella Vecchia Serbia. La maggior parte dei giornali scriveva con pregiudizi e 
sensazionalismo su tutto ciò che stava accadendo in Serbia. I giornalisti dei giornali 
britannici accusavano la Serbia e il popolo serbo di essere un semplice strumento 
nelle mani russe, di essere “Piccoli russi”, di essere l’avamposto dei cosacchi russi nei 
Balcani. C’erano anche degli articoli con un approccio oggettivo, ma purtroppo erano 
in minoranza. I diplomatici serbi a Londra riferivano regolarmente al governo serbo 
e al Ministero degli Affari esteri sugli scritti della stampa britannica e sul suo 
atteggiamento nei confronti della Serbia e del popolo serbo. 

Parole chiave: stampa britannica, Londra, Serbia, serbi, Čedomilj Mijatović, 
Ambasciata serba 

 
 
 

Aleksandar Rastović

134



 
Александар Растовић 

 
БРИТАНСКА ШТАМПА О СРБИЈИ 1890–1895.  

(НА ОСНОВУ ИЗВЕШТАЈА СРПСКОГ ПОСЛАНСТВА У ЛОНДОНУ) 
 

Резиме 
 
Писање британске штампе о Србији и српском народу након Берлинског 

конгреса заснивало се на основним постулатима британске балканске политике 
која је скоро у потпуности била непроменљива и константна током читавог 19. 
века. Та политика се заснивала на три основна принципа: праћење руског утицаја 
у Србији а с тим у вези посебно деловање панславистичких комитета; онемогућа ­
вање стварања једне велике заједнице балканских народа; и након Берлинског 
конгреса одржавање статуса кво које је подразумевало спречавање поновног 
руског присуства на Балканском полуострву. Британска штампа, како 
престоничка тако и провинцијална, веома се интересовала за све оно што се 
дешава на Балкану у последњој деценији 19. века. Најугледнији британски 
листови имали су своје редовне и специјалне извештаче са тог простора који су 
готово свакодневно информисали своју јавност о свему ономе што се тамо 
дешава. Што се тиче Србије, уредништва британских листова нарочито су 
интересовала тамошња политичка дешавања, династичка питања, однос Русије 
и Србије, став Србије према суседима, однос званичне политике према Источном 
питању, македонском питању као делу Источног питања, односу Србије према 
све тежем положају хришћанског становништва у Старој Србији. Највећи број 
листова писао је са предрасудама и сензационалистички о свему ономе што се 
дешава у Србији. Новинари британских листова оптуживали су Србију и српски 
народ да су обично оруђе у рукама Руса, да су „Малоруси“, да су предстража 
руских козака на Балкану. Било је и текстова са објективним приступом али су 
они, нажалост били у мањини. Српски дипломате у Лондону су редовно 
извештавали српску владу и Министарство иностраних дела о писању британске 
штампе и њеном односу према Србији и српском народу.  

Кључне речи: британска штампа, Лондон, Србија, Срби, Чедомиљ Мијатовић, 
српско посланство.

British Press Coverage of Serbia 1890–1895  
(Based on Reports of the Serbian Legation in London)

135





<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


